Tarr Béla |
Tarr Béla saját bevallása szerint kívül esik a budapesti filmes körökön, mondván hogy nincs közös témája a többi rendezővel, annyira máshogy gondolkodik a filmekről. |
Az 1955-ben született Tarr tizenéves korában kezdett filmezéssel foglalkozni. Főiskolai évei alatt és után eleinte leginkább dokumentarista filmeket forgatott. Első filmjeiben általában amatőr színészek improvizált dialógusait vette fel. A nyolcvanas években már profi színészekkel dolgozik, többek között ekkor készítette el a Magyar Televíziónak a Macbethet, 1981-ben. |
Az évtized közepén kezd eltávolodni a dokumentarista-realista filmkészítéstől, és egy sokkal stilizáltabb, szürreálisabb módon közelít a filmezéshez. Ennek a kornak az első darabja az Őszi almanach, 1984-ből. Ez az egyetlen színes Tarr film. |
1988-ban készíti el a rendező a Kárhozat című filmjét, ez az első közös munkája Krasznahorkai László íróval. Egészen máig állandó partnerek filmkészítésben, Krasznahorkai műveiből készül el a Sátántangó (1994) és a Werckmeister Harmóniák (2000), a Londoni férfi (2007) forgatókönyvét pedig együtt írják. Felesége, Hranitzky Ágnes a nyolcvanas évek óta vágja filmjeit. |
A filmezéshez kevésbé értő közönségnek is hamar feltűnik, hogy a rendező szinte minden snittje nagyon hosszú, nem ritkán tíz perces. Már a Macbethnél is így volt ez, a tévéfilm két roppant hosszú snittel készült. A Sátántangó is hasonló, a hét és fél orás film elején egy hét perces snitten a tehenek vonulását követjük. A rendező több alakalommal elmondta, hogy a még hosszabb snitteknek is csak az szab akadályt, hogy a Kodak tekercseken csak 300 méter film van, ez körülbelül 11 perc. Hosszuk miatt egyes jeleneteket napokig tervezni és koreografálni kell, mielőtt elindulhat a felvétel. |
Gyakori helyszín az Alföld. A puszta üressége, gyakran barátságtalan ábrázolása különös, apokaliptikus hangulatot kölcsönöz filmjeinek. |
A brit Guardian a világ 13. legjobb rendezőjének választotta. Saját bevallása szerint a filmezés fekete báránya, szinte sosem kérik fel filmek elkészítésére, mert csak azt képes megrendezni, amit ő maga választ. Jellemző mondása, hogy a forgatókönyvre csak azért van szükség, mert valamit muszáj bemutatni, hogy megkapja a pénzt a filmjeire. |
Comments
Hide